mandag 25. august 2014

Kundedrevet produktutvikling

Fra idé til produkt

I utgangspunktet starter mange entreprenører med en god idé og har kanskje samlet et team rundt seg. Men mangler produktet som skal skape suksess. 

Få ledere har noen særlig erfaring med produktutvikling eller produktdesign. Man ser på produktutvikling som en prosess hvor man kun skal bygge produktet etter en liste over egenskaper man har funnet fram til.

Designere og ingeniører blir ofte frustrert over dårlige prosesser med uklare og som hele tiden endrer seg. Produktutvikling skjer også ofte under tidspress og med minimalt antall kundetester. Mange har en tendens til å ha skylapper på underveis og når produktet er endelig klart for kundelansering så har man bommet på et eller annet viktig element. Som en amerikansk produsent av ny hundemat erfarte: "The dogs do not want to eat the dog food".





Hemmeligheten er å teste hyppig. Sett fram litt "dog food" for potensielle kunder så tidlig som mulig og bruk feedback fra kunder til å sette sammen den første versjonen av produktet, det såkalte "MVP" (minimal viable product). MVP skal ikke inneholde alle de egenskaper som vi kan bygge inn i produktet men kun de egenskaper som er nødvendig for at vi i det hele tatt kan overlevere det til kunder.

Produktutviklingens 3 faser

I første fase av produktutviklingen (pre-Production) handler det om å beskrive alternative scenarioer og bygge "story boards" som forklarer hva produktet er ment å gjøre for kundene. Som Clayton Christensen sier det: "People hire Products to do a job". Altfor ofte er man for opptatt av å beskrive produktets egenskaper framfor hvordan kunden har tenkt å bruke produktet. I denne første viktige fasen er det hensiktsmessig å beskrive produktet enkelt, gjerne gjennom "story boards" eller brosjyrer. Hyppig testing av hypoteser, gjerne med fokusgrupper bestående av maks 10-12 personer fungerer best. Presenter gjerne flere valgmuligheter og still spørsmålet: "Hva foretrekker du"?

I den neste fasen tester vi hvordan kunden bruker produktet (MVP). La dem gjerne ta produktet i bruk og sørg for å motta feedback på flest mulige detaljer. Det kan være hensiktsmessig å observere kunden (brukeren) eller fokusgruppen diskutere eller prøve ut produktet.  På bakgrunn av disse observasjonene jobber du for å gjøre produktet så enkelt og tilpasset bruksområdet som mulig.

I siste fase lanserer vi produktet, blir med virkelig kunder hjem og observerer hvordan de setter opp produktet og tar det i bruk. På bakgrunn av dette samler vi inn data for å konkludere på hva kundene likte mht. produktet og hva som betydde mest for dem.

Fokusgrupper og brukertester

Den viktigste læringen oppnår du ved å engasjere fokusgrupper og gjennomføre brukertester så tidlig som mulig. Vær tydelig mht. å beskrive produktets spesifikasjoner og hva det er ment å gjøre for kunden. Helst så enkelt som mulig. Gir produktet den opplevde kundeverdien det var tenkt å gjøre? Var det lett å forstå den første versjonen i form av MVP? Hvordan endrer dette den langsiktige produktutviklingsplanen? Ved å engasjere fokusgrupper og kundene på denne måten sikrer du at produktet løser nettopp de oppgaver kundene er villig til å betale for.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar