mandag 10. mars 2014

Inbound marketing

Kostnader og kundeverdi

For en entreprenør er det viktig å drive kostnadene (COCA) for å få nye kunder ned og kundeverdien (LTV) opp. De vesentligste kostandene for å få nye kunder relaterer seg til salg og markedsføring. Da de fleste entreprenører har knapphet på kapital og lite penger til å ansette selgere eller gjennomføre annonsekampanjer er det avgjørende at man lærer seg nye markedsføringsteknikker. Tradisjonell markedsføring er dessuten dyrt og vanskelig å kontrollere. Mange velger vekk TV-reklame, nekter uadressert reklame i posten, dropper fast telefon og blokkerer telefonsalg eller e-postreklame. Kundene har satt seg i førersetet.

Inbound marketing

Nyere former for markedsføring handler om å bygge verdi over tid i kundebasen framfor å blåse av store beløp på annonser eller reklame med kortvarig verdi. Markedsføring beveger seg fra å være en kostnad til å bygge verdi.

Samtidig vet vi at salg til kalde kunder er utrolig krevende. Mange hevder at 9 av10 kunder blir irritert over kalde telefonsamtaler fra pågående selgere. Flere hevder at denne ratioen egentlig er enda verre. Og det er dyrt å ha selgere som ringer og ringer uten verken å få tak i den de ringer til eller lykkes med å booke møter.

"Inbound marketing" handler om å bygge trafikk til din webside gjennom å produsere blogartikler eller annen form for innhold som kundene kan ha interesse av. I så måte kan en liten entreprenør ha like stor sjanse til å synes som et større selskap med ubegrensede ressurser.

Gjennom å treffe den målgruppen som er interessert i det nettopp du skriver om, gjennom å lede disse kundene til din webside og aktivt følge dem opp med ytterligere innhold, nyhetsbrev, bilder/videoer, podcasts, presentasjoner og e-bøker skaper du et lim mellom kunden og deg over tid. Men husk at innholdet du serverer helst bør tilrettelegge og tilpasses best mulig til den enkelte kunde.

Søkemotoroptimalisering

Når man jobber med inbound marketinger det viktig være bevisst hvordan de store søkemotorene fungerer. Det finnes også mer eller mindre gode verktøy og produkter for slikt. Et av de selskapene som virkelig har lykkes med å skape et helintegrert verktøy for søkemotoroptimalisering og inbound marketing er HubSpot. Bruker du HubSpots plattform vil denne hjelpe deg med å finne fram til optimale søkeord og begreper hele tiden.

Hva slags markedsførere bør du ansette?

Når du skal ansette markedssjef eller markedsassistenter bør du ha i bakhodet at markedsføring har endret seg mye de siste 15 årene. Erfaring fra mange år tilbake har liten verdi i dag. Nå gjelder digital kompetanse, analytiske ferdigheter, evne til å kunne nå ut til mange (nettverk) og evne til å kunne produsere eller skrive innlegg som fenger.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar