Kostnader og kundeverdi
For en entreprenør er det viktig å drive kostnadene (COCA) for å få nye kunder ned og kundeverdien (LTV) opp. De vesentligste kostandene for å få nye kunder relaterer seg til salg og markedsføring. Da de fleste entreprenører har knapphet på kapital og lite penger til å ansette selgere eller gjennomføre annonsekampanjer er det avgjørende at man lærer seg nye markedsføringsteknikker. Tradisjonell markedsføring er dessuten dyrt og vanskelig å kontrollere. Mange velger vekk TV-reklame, nekter uadressert reklame i posten, dropper fast telefon og blokkerer telefonsalg eller e-postreklame. Kundene har satt seg i førersetet.Inbound marketing
Nyere former for markedsføring handler om å bygge verdi over tid i kundebasen framfor å blåse av store beløp på annonser eller reklame med kortvarig verdi. Markedsføring beveger seg fra å være en kostnad til å bygge verdi.Samtidig vet vi at salg til kalde kunder er utrolig krevende. Mange hevder at 9 av10 kunder blir irritert over kalde telefonsamtaler fra pågående selgere. Flere hevder at denne ratioen egentlig er enda verre. Og det er dyrt å ha selgere som ringer og ringer uten verken å få tak i den de ringer til eller lykkes med å booke møter.
"Inbound marketing" handler om å bygge trafikk til din webside gjennom å produsere blogartikler eller annen form for innhold som kundene kan ha interesse av. I så måte kan en liten entreprenør ha like stor sjanse til å synes som et større selskap med ubegrensede ressurser.
Gjennom å treffe den målgruppen som er interessert i det nettopp du skriver om, gjennom å lede disse kundene til din webside og aktivt følge dem opp med ytterligere innhold, nyhetsbrev, bilder/videoer, podcasts, presentasjoner og e-bøker skaper du et lim mellom kunden og deg over tid. Men husk at innholdet du serverer helst bør tilrettelegge og tilpasses best mulig til den enkelte kunde.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar