En idé er først god når den kan selges
Mange entreprenører kommer opp med ideer som de selv blir betatt av. Men det er først når også andre lar seg begeistre at ideen lar seg kommersialisere. Den lille videosnutten under er et eksempel på det motsatte:
Bygg et sterkt team
Mange entreprenører kommer opp med ideer som de selv blir betatt av. Men det er først når også andre lar seg begeistre at ideen lar seg kommersialisere. Den lille videosnutten under er et eksempel på det motsatte:
Vellykkede
entreprenører er ofte lokalisert innenfor økosystemer som fostrer
entreprenører. Om man ikke befinner seg i et slikt system kan det være
hensiktsmessig å flytte tettere på et slikt system for å få med seg alle de
positive impulsene et slikt system gir. Vellykkede entreprenører er også
normalt flinke til å sette sammen gode team. Tradisjonelt følger også pengene
og investorene etter dokumentert vellykkede entreprenører.
Gode team kan
utrette mirakler og bygge fantastiske selskap. De beste teamene er gjerne
diversifiserte og består av folk som i kun noen grad har jobbet sammen
tidligere. Team som er sammensatt av familie, venner og kjente fungerer normalt
ikke like godt over tid og det er stor risiko for at relasjoner bryter sammen
når ting butter imot. Dette er noe du bør tenke nøye over når du starter opp.
Teamet starter
gjerne opp med en idé som man har stor tro på. Men for velfungerende team vill
denne normalt utvikle seg og endre seg fra opprinnelige ideen over tid gjennom
en rekke eksperimenter og tester.
Sammensettingen av
teamet bør gjøres på grunnlag av hva slags virksomhet du skal bygge opp,
hvordan ideen har framkommet, hvorvidt noen har spesiell kjennskap til bransjen
og relevante problemstillinger fra før og størrelsen på det markedet dere
tenker å betjene.
Eksperimenter ofte og mye
Ideer er ikke verdt
noe før de blir kommersialisert. Men entreprenører flest liker variabilitet og
usikkerhet. De er ikke like opptatt av stabilitet som andre og liker å
eksperimentere. Men fellesnevneren er at de har stor tro på at de kan klare
det. Samtidig bør man ha en viss formaning om hvilken risiko er den største og
hvordan man tenker å overkomme denne.
Det er mye å lære
fra å mislykkes. I dag lykkes mange med enklere former for innovasjon, gjerne
innen programvare som er relativt lett å kommersialisere og skalere. Men det
finnes mange og mye viktigere utfordringer innenfor energi, miljø, vann, etc.
som man kan gå løs på. "Live in the future and build what is missing"
kan være en god ledestjerne.
Entreprenører trenger en strategi
I dag trenger
entreprenører strategi mer enn noen gang. Mange entreprenører er ukomfortable
med strategi, men en gjennomarbeidet strategi vil kunne guide deg gjennom hele
prosessen fra idé til kommersialisering.
Å ta eierskap til en
kategori (bli størst eller best) er ingen strategi men en aspirasjon. Se på en
gruppe mennesker med et felles problem og tenk på hvordan du kan skape verdi
for dem gjennom å løse deres problem. Tenk også på hvordan du kan få tilbake investeringen
over tid, fortrinnsvis bedre enn hva andre entreprenører kan klare. Dette gjør
du gjennom å designe et økosystem eller en forretningsmodell hvor du både
skaper verdi og tjener inn pengene.
Basert på det
systemet du etablerer og de prioriteringer du gjør og den strategien du velger
lager du en plan for hva du må gjøre når du står opp hver morgen. En plan som
både forteller deg hva du skal gjøre men implisitt også hva du ikke skal gjøre.
Strategi er spesielt
viktig for entreprenører for som entreprenør trenger du å eksperimentere mye.
Men hele tiden må du holde et fokus og finne fram til et mest mulig meningsfylt
verdiforslag. Du må forholde seg til variabilitet og ekstreme utfall og hvorvidt
disse bekrefter eller passer inn i det du er i ferd med å skape.
Testing av strategi
og idé er viktig i en tidlig fase. Kom deg ut av kontoret og snakk med
potensielle kunder. Men vær også forsiktig mht. å bestemme hvem du skal snakke
med og hva du skal si. Når du snakker med potensielle kunder er det svært
viktig å lytte til de du snakker med. Send ikke ut noen som kun kommer tilbake
med overstrømmende bekreftelser. Vær like mottagelig for negativ feedback som
for positive bekreftelser.
Som entreprenør
trenger du å teste ut en rekke hypoteser og prøve å feile. For noen formål
passer det best å prøve å feile mye. I andre tilfeller og hvor eksperimentering
kan være dyrt kan det være mer hensiktsmessig å teste ut hypoteser.
Dyktige
entreprenører har bestemt seg for hvilket "fjell" de skal bestige og
milepælene for å komme til topps. De er svært disiplinerte mht. å følge
milepælene. Etter å ha skapt en visjon og bestemt seg for hvordan de både skal
skape verdi og tjene inn pengene sine utarbeider de en tydelig milepælsplan og
engasjerer folkene rundt seg. For hver milepæl man når reduserer man
usikkerheten og det blir lettere å hente inn mer penger.
Når du skal hente
inn penger i form av risikokapital er det mange forhold å ta hensyn til og
timingen er også svært viktig. Vær nøye med å vurdere hva du trenger penger til
og hvem du går til. Feil strategi på dette området kan i verste fall føre til
at du som entreprenør mister kontroll med selskapet og ikke har noen eierandel
den dagen selskapet realiseres. Bruk erfarne rådgivere!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar