tirsdag 11. februar 2014

Om entreprenørskap


En idé er først god når den kan selges

Mange entreprenører kommer opp med ideer som de selv blir betatt av. Men det er først når også andre lar seg begeistre at ideen lar seg kommersialisere. Den lille videosnutten under er et eksempel på det motsatte:



Bygg et sterkt team

Vellykkede entreprenører er ofte lokalisert innenfor økosystemer som fostrer entreprenører. Om man ikke befinner seg i et slikt system kan det være hensiktsmessig å flytte tettere på et slikt system for å få med seg alle de positive impulsene et slikt system gir. Vellykkede entreprenører er også normalt flinke til å sette sammen gode team. Tradisjonelt følger også pengene og investorene etter dokumentert vellykkede entreprenører.

Gode team kan utrette mirakler og bygge fantastiske selskap. De beste teamene er gjerne diversifiserte og består av folk som i kun noen grad har jobbet sammen tidligere. Team som er sammensatt av familie, venner og kjente fungerer normalt ikke like godt over tid og det er stor risiko for at relasjoner bryter sammen når ting butter imot. Dette er noe du bør tenke nøye over når du starter opp.

Teamet starter gjerne opp med en idé som man har stor tro på. Men for velfungerende team vill denne normalt utvikle seg og endre seg fra opprinnelige ideen over tid gjennom en rekke eksperimenter og tester. 

Sammensettingen av teamet bør gjøres på grunnlag av hva slags virksomhet du skal bygge opp, hvordan ideen har framkommet, hvorvidt noen har spesiell kjennskap til bransjen og relevante problemstillinger fra før og størrelsen på det markedet dere tenker å betjene.


Eksperimenter ofte og mye

Ideer er ikke verdt noe før de blir kommersialisert. Men entreprenører flest liker variabilitet og usikkerhet. De er ikke like opptatt av stabilitet som andre og liker å eksperimentere. Men fellesnevneren er at de har stor tro på at de kan klare det. Samtidig bør man ha en viss formaning om hvilken risiko er den største og hvordan man tenker å overkomme denne.

Det er mye å lære fra å mislykkes. I dag lykkes mange med enklere former for innovasjon, gjerne innen programvare som er relativt lett å kommersialisere og skalere. Men det finnes mange og mye viktigere utfordringer innenfor energi, miljø, vann, etc. som man kan gå løs på. "Live in the future and build what is missing" kan være en god ledestjerne.

Entreprenører trenger en strategi

I dag trenger entreprenører strategi mer enn noen gang. Mange entreprenører er ukomfortable med strategi, men en gjennomarbeidet strategi vil kunne guide deg gjennom hele prosessen fra idé til kommersialisering.

Å ta eierskap til en kategori (bli størst eller best) er ingen strategi men en aspirasjon. Se på en gruppe mennesker med et felles problem og tenk på hvordan du kan skape verdi for dem gjennom å løse deres problem. Tenk også på hvordan du kan få tilbake investeringen over tid, fortrinnsvis bedre enn hva andre entreprenører kan klare. Dette gjør du gjennom å designe et økosystem eller en forretningsmodell hvor du både skaper verdi og tjener inn pengene.

Basert på det systemet du etablerer og de prioriteringer du gjør og den strategien du velger lager du en plan for hva du må gjøre når du står opp hver morgen. En plan som både forteller deg hva du skal gjøre men implisitt også hva du ikke skal gjøre.

Strategi er spesielt viktig for entreprenører for som entreprenør trenger du å eksperimentere mye. Men hele tiden må du holde et fokus og finne fram til et mest mulig meningsfylt verdiforslag. Du må forholde seg til variabilitet og ekstreme utfall og hvorvidt disse bekrefter eller passer inn i det du er i ferd med å skape.

Testing av hypoteser

Testing av strategi og idé er viktig i en tidlig fase. Kom deg ut av kontoret og snakk med potensielle kunder. Men vær også forsiktig mht. å bestemme hvem du skal snakke med og hva du skal si. Når du snakker med potensielle kunder er det svært viktig å lytte til de du snakker med. Send ikke ut noen som kun kommer tilbake med overstrømmende bekreftelser. Vær like mottagelig for negativ feedback som for positive bekreftelser.

Som entreprenør trenger du å teste ut en rekke hypoteser og prøve å feile. For noen formål passer det best å prøve å feile mye. I andre tilfeller og hvor eksperimentering kan være dyrt kan det være mer hensiktsmessig å teste ut hypoteser.

Milepæler

Dyktige entreprenører har bestemt seg for hvilket "fjell" de skal bestige og milepælene for å komme til topps. De er svært disiplinerte mht. å følge milepælene. Etter å ha skapt en visjon og bestemt seg for hvordan de både skal skape verdi og tjene inn pengene sine utarbeider de en tydelig milepælsplan og engasjerer folkene rundt seg. For hver milepæl man når reduserer man usikkerheten og det blir lettere å hente inn mer penger.

Når du skal hente inn penger i form av risikokapital er det mange forhold å ta hensyn til og timingen er også svært viktig. Vær nøye med å vurdere hva du trenger penger til og hvem du går til. Feil strategi på dette området kan i verste fall føre til at du som entreprenør mister kontroll med selskapet og ikke har noen eierandel den dagen selskapet realiseres. Bruk erfarne rådgivere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar